فردای ورزشهای الکترونیک کشور
بازیهای رایانهای با این که بهعنوان یکی از بزرگترین مدیومها و مجراهای سرگرمی و هنر جا افتاده، اما هنوز از قضاوتهای نادرست رهایی نیافته است. در دنیایی که سرگرمیای چون گلف بهعنوان ورزش شناخته میشود، بازیهای رایانهای هنوز هم برای رسمیت یافتن در کنار دیگر ورزشها مشکل دارد.
افراد و سازمانهای زیادی در این زمینه تلاش میکنند تا سرانجام این مدیوم بهعنوان یک هنر به جایگاه متعارفش دست پیدا کند. کشور ما نیز طی چند سال اخیر شاهد اقدامات قابل توجهی در زمینه برگزاری و سازماندهی مسابقات بازیهای رایانهای بوده است. خوب یا بد بودن این اتفاقات و اقدامات را نه از ما که باید از دست اندرکاران این عرصه پرسید. به همین دلیل و برای اطلاع از آینده این سرگرمی الکترونیکی در کشور، سراغ یکی از مسئولان جوان و پرشور این عرصه رفتیم. سعید آذرآیین در حال حاضر رئیس کمیته بازیهای رایانهای انجمن ورزشهای الکترونیک است.
مطمئنم خیلی از خوانندگان عزیز ما دوست دارند از زمانیکه به بازیهای رایانهای اختصاص میدهید، بدانند. بهصورت میانگین روزی چند ساعت بازی میکنید و کدام بازیها را ترجیح میدهید؟
روزانه نزدیک به سه ساعت بازی میکنم و حدود 16 ـ 15 سال از گیمر شدنم میگذرد، اما 9 سال اخیر را بهصورت حرفهای بازی کردهام. بیشتر به بازیهای تیمی، مثل DotA،Counter، بخش آنلاین
Call of Duty و از نمونههای داخلی هم ارتشهای فرازمینی علاقه مندم. بهطور کل بازیهایی که کار تیمی و حس رقابت جمعی داشته باشد، با سلیقه من جور است.
از دیدگاه شما مشکلات اصلی یک گیمر در کشور ما چیست؟
پاسخ به چنین پرسشی به تنهایی یک مصاحبه جدا میطلبد. متاسفانه همیشه در حق گیمرها اجحاف شده و به نظر میرسد از عمده مشکلات آنها، یکی فقدان بستر مناسب اینترنتی و دیگری نبود حمایت مادی و معنوی از بازیکنهای سطح بالای رشتههاست. سومی را میتوان نبود ساماندهی برای مسابقات باکیفیت دانست. در نهایت هم میتوانم به کمکاری برخی رسانهها در پرداختن به مقامآوران این عرصه اشاره کنم.
قطعا شما در محیط گیمنتها زیاد حضور داشتهاید. به نظر شما مشکلات این بخش چیست و چطور میتوان آن را بهتر کرد؟
راستش گیمنتها و گیمسنترهای کشور ما با معیارهای جهانی در زمره ضعیفترینها هستند. ما مشکلات عدیدهای داریم؛ از جمله ناکارآمدی سیستمها، کمبود فضا، محدودیت اطلاعات ادمینها و نحوه برگزاریها. البته یقین دارم با یک برنامهریزی درست میتوان خیلی از این مسائل را حل کرد. در حال حاضر هم در مقابل بسیاری از گیمنتهای ناکارآمد، نمونههای بسیار خوبی در شهرهای مختلف از جمله تهران، مشهد، قم، کرج، اراک و اصفهان داریم.
دلیل ناکارآمدی آن گیمنتها را چه میدانید؟
ساماندهی ناقص، برخی کاستیها در تعیین و تبیین فرآیندهای اصولی صدور مجوز و موارد دیگر.
آیا اقدامات خاصی در این زمینه صورت گرفته است؟
البته. یکی از مهمترین وقایع اخیر، انتقال انجمن ورزشهای الکترونیک از فدراسیون ورزشهای همگانی به فدراسیون انجمنهای ورزشی به ریاست آقای علیپور است. البته این انتقال خیلی فراتر از یک تغییر نام است. انجمن ورزشهای الکترونیک پیرامون فرمایش و توصیه رهبر معظم انقلاب برای تولید بازیهای رایانهای مفید و پرتحرک، سال 85 در ایران تشکیل شد که زیرشاخه وزارت ورزش و جوانان و فدراسیون ورزشهای همگانی بود. این انجمن از چهار بخش رباتیک، رادیوکنترل، کنسول و بازیهای رایانهای تشکیل شده است.از طرفی، انجمن ورزشهای الکترونیک یک انجمن قهرمانی بوده و تاکنون از مقامآوران ایرانی حمایتهای خوبی کرده است. در پی جلسات متعدد هیأت دولت، شش سیاست جدید برای بازیهای رایانهای تدوین شده که حوزههای فرهنگسازی، آموزش و تربیت سرمایههای انسانی، ایجاد فضای رقابتی و توسعه فضای کسب و کار، توسعه برنامههای پژوهشی و آیندهنگری، حمایت از نخبگان، شرکتها و موسسات دانشبنیان و مالکیت آثار و نیز توجه به بازیهای رایانهای داخلی را شامل میشود.
پس فعالیتهای این فدراسیون بسیار فراتر از پشتیبانی گیمرهای قهرمان است. لطفا توضیحی کوتاه راجع به این شش مورد و اقدامات صورت گرفته بدهید.
قسمت اول فرهنگسازی بود که در این مورد برنامههای رسانهای در دستور کار داریم. همکاریهای خوبی با صدا و سیما خواهیم داشت تا خانوادهها به اهمیت، موانع و مشکلات، همچنین فرصتها و فواید بازیهای رایانهای پی ببرند.
برای آموزش نیز قصد داریم افراد مستعد در گیمهای مختلف را شناسایی کنیم سپس توسط افراد مجرب به آنها آموزش بدهیم. تاکنون این اقدام را برای Counter، DotA2 و چند عنوان دیگر انجام دادهایم.
مورد سوم، ایجاد فضای رقابتی، شامل برگزاری مسابقات امن، بهخصوص با محوریت بازیهای ایرانی/ اسلامی است که در این زمینه لیگهای دائمی دایر کردهایم. منظور از مسابقات امن هم پدید آوردن فضایی مثبت و موجه برای فرزندان است تا هیچ جای نگرانی برای خانوادهها نماند.برای بهبود فضای پژوهشی با دوستان بازیساز مشورتهایی کردهایم؛ عمدتا با این محوریت که چطور در عینِ حفظ رویکرد ایرانی/ اسلامی، عناوینی با ظرفیت رقابتی بالا تولید کنیم.
در زمینه حمایت از نخبگان نیز قصد داریم آنان را با رسانههای عمومی که مهمترین شان صدا و سیما باشد مرتبط کنیم که سابقه این کار را با کسانی چون شهریار شاکی، نوید برهانی و کیوان جوادی، سه نفر از بازیکنان عالی و مقامآور ایران داریم. برای همکاری با موسسات و شرکتهای دانشبنیان نیز در زمینه بازیسازی و موارد دیگر تعاملی مثبت پدید خواهیم آورد. بهاین معنی که اگر قرار به برگزاری مسابقات و جشنوارهای خاص باشد، اطلاعرسانی همه جانبهای ذاشته باشیم، مانند جشنواره تولید محتوا که ماه گذشته با حضور شرکتهای متعدد برگزار شد.توجه به بازیهای رایانهای داخلی نیز از مهمترین دستاوردها در جلسات متعدد شورای عالی فضای مجازی بود. برای این مورد برنامهای جامع در نظر داریم و در کنار برگزاری جشنوارههای متعدد، برنامهای مستقل در صدا و سیما برای بازیسازان تولید خواهیم کرد. در عین حال حمایتی ویژه از بازیهای ایرانی – اسلامی خواهیم داشت.
منظور از برنامه مستقل در صدا و سیما چیست؟
برنامهای خواهیم داشت که بهصورت اختصاصی و برای اولین بار با محوریت بازیسازان ایرانی تولید و پخش خواهد شد. در این برنامه به شرایط و تجربیات بازیسازها، همچنین مشکلات و موانع سر راه و مسائل مرتبط خواهیم پرداخت. امیدواریم در کنار بررسی موشکافانه این مسائل، بتوانیم نقشی در فرهنگسازی برای خانوادهها داشته باشیم.
فایده یا ضرر بازیهای رایانهای
طبیعت آدمی است که معمولا نسبت به هر چه نشناسد یا حوصله و وقت شناختنش را نداشته باشد، موضع میگیرد. تا همین چند سال پیش گیم بازیکردن بهعنوان یک تفریح بلندمدت برای خیلیها ننگ به حساب میآمد؛ غافل از اینکه فراتر از یک تفریح صرف است و در این مورد هم مثل هر چیز دیگری سلیقه مخاطب، فایده یا ضرر این سرگرمی را تعیین میکند.
نقد به لذت از این هنر که کمرنگ شد، اتهامات اخلاقی میدان گرفت و برخی سیاستمداران غربی با ناآشنایی والدین نسلX که بین سرحد فناوری و سنت گرایی گیر افتاده بودند، به سوءتعبیرهایی دامن زدند که زدودن آن تا همین چند سال گذشته و با اهمیت یافتن بازیهای رایانهای در مجامع علمی ممکن نبود.
تحقیقات سالهای اخیر بسیاری از گمانهها مبنی بر اثرات منفی بازیهای رایانهای را نقض کرده است. خوشبختانه در کشور ما پیش از اینکه سوءتعبیرها مخرب شود، تحقیقات و تفکرات علمی و میانهرویها پا گرفت که امروزه اثرات آن را در بسیاری از تبلیغات آگاهیرسان مرتبط شاهد هستیم.
ما در ضمیمه کلیک، اهمیت زیادی برای فرهنگسازی و تمایز میان سره و ناسره قائلیم. براین اساس مصاحبه این هفته ما با آقای آذرآیین بهانهای شد تا از این پس در خلال گفتوگوهایی که با اهالی این صنعت در کشور انجام میدهیم، با بهره از نظرات آنها در حوزه مرتبط، بعضی از سوءتفاهمها را رفع کنیم.
در حال حاضر دیدی منفی نسبت به گیمنتها و فضاهای مجازی ایجاد شده است. آقای آذرآیین میان بازیهای انفرادی و بازیهای جمعی تمایز قائل شده و با تاکید بر اینکه گسستن پیوند فرد با اجتماع ممکن است در پی افراط در بازیهای انفرادی پدید بیاید، انزوا در بازیهای تیمی و گروهی را رد کرده و آنها را فرصتی برای کسب مهارتهای اجتماعی و یافتن دوستان جدید، همچنین تقویت سطح هوشیاری، قدرت کلام، ذهن و مهارتهای دیداری و شنیداری میداند.
همچنین در رابطه با خطرات جوامع مجازی و احتمال ارتباط با دوستان ناباب نیز صحبتهایی ایراد شد که از نظر رئیس کمیته بازیهای رایانهای انجمن ورزشهای الکترونیک وزارت ورزش و جوانان، اگر شرایط را سبک سنگین کرده و رودررونشدن دیداری با افراد را مقابل رابطه نزدیک در بطن اجتماع قرار دهیم، در نهایت بهسختی میتوان یکی را بدتر و خطرناکتر از دیگری دانست. شایان ذکر است تمام این موارد به هدایت و نظارت والدین برمیگردد.
برخی مسائل مانند اعتیاد به مواد مخدر را ساده میتوان با معیار سیاه و سفید سنجید، اما مواردی از قبیل انواع سرگرمیها حتی ورزش و تحصیل در طیف خاکستری قرار دارد و در صورت
افراط و تفریط مخرب خواهند بود.
Age hameye ina rast bashe awli mishe merci az dota2persian baraye khabar resani ?
ما رو تو اخبار نشون میدن شما رو کجا ؟!!!
به امید پیشرفت صنعت گیمینگ ایران
MeRc az team boZrog iran pgC k HanuZ natunestam jaziizehaye barandeharo bedan alan 4 mahe maMnoon:| baw awal bian pule barandeharo bedan badan edeA konan
dorud bar to saeed
چه خوشکل شدی با کت شلوار سعید :دی
سعید جان واقعا دمت گرم
به امید پیشرفت بیشتر در عرصه بازی آنلاین
با گیمری به هیچ جا نمیرسین برین درستونو بخونین حداقل یه چیز بشین منم اولش میگفتم یه چیزی میشم اخرشم فقط حجم خریدمو سیستمو بالا بردمو هزینه و هزینه و هزینه